יותם בן חורין (יוסלס איי.די) בהופעה אקוסטית בצוזאמן

ב

סיקור ההופעה האקוסטית אינטימית של יותם בן חורין (יוסלס איי.די) בצוזאמן 09.04.12
[מאת : עידו לדרמן, צילום: דודי רוזן]

את יותם בן חורין, הכרתי כמו רובכם (אני מניח) כסולנה של יוסלס איי.די, אותה שמעתי לראשונה בהופעה ביחד עם בצפר לפני איזה 9 שנים במקום שנקרא אז, מכבי מיוזיק פאקטורי. היום זה נקרא g spot (או שקר כלשהו).
מהרגע הראשון התעצבה התדמית שלו בעייני כפאנק רוקר האמריקאי המושלם , שזורק זין על הכל ושכל מה שמעניין אותו זה "צחוקים אנד שיט".
את האנרגיה של יוסלס אני ממש אוהב ובהופעות אני תמיד נהנה, גם לשמוע את השירים שלהם באייפוד על האופנוע זה זורם , אבל זה תמיד נשאר אצלי ב"לבל" הזה ונראה לי גם שלשם זה מכוון.


אתמול התדמית הזו די התנפצה לי , כשנכחתי בהופעה האקוסטית של יותם שעיקרה שירים מקוריים מתוך פרוייקט הסולו שלו.
לראשונה , ראיתי סולן, שקודם כל חייבים להגיד שהוא זמר בעל יכולות מרשימות ביותר עם מגוון צבעים וגוונים בקול, החל מלחישות מלטפות סטייל הז'אנר הניו יורק אקוסטי (שאומרים שהוא מאוד פופולרי שם עכשיו), דרך גוון קול מאנפף ומלא ברגש סטייל קורט קוביין ועד צרחות דייב גרוליות, אבל אלה שבאות בתוך בלדה שקטה ומפלחות לך את הלב לשתיים. נשמע שהשתיים האחרונות הן בהחלט שתי ההשפעות המרכזיות שלו כסולן (אם במודע או שלא), וזה משהו שגיליתי רק לאחרונה.
יותם הופיע לבד, בלי החשמל , בלי המגברים , בלי התופים , בלי תאורה, ובלי כמויות של קהל שצורח ומשתולל. רק עם מיקרופון לשירה, אקוסטית מחוברת בכבל ואיזה שני אפקטים, ועדיין לא הרגשתי שחסר משהו. כאמור, הוא דאג לגוון גם בסגנון השירה שהשתנה לאורך הופעה, גם בנגינה שנעה בין פירוקי אקורדים מיוחדים, עד חפירה של פאוור קורס כמו שעושים ברוקנ'רול. הייתה בו כנות ופשטות וכשזה מגובה בהרבה כשרון ויכולת, זה פשוט עובד גם על האזניים וגם על הלב.
קשה להגיד מה בשילוב הזה מהווה את הגורם האחראי , אך הפעם זה כן חדר לי מתחת לעור.
והיה גם קטע מדהים, שיר חדש בשם " tension", שבו יותם פיצה על העדר אפקטים במקום (או סאונדמן) ודימה אפקט דיליי על השירה בעזרת קולו. זה היה מאוד מיוחד והתאים לשיר ואפילו תרם לחיזוק הטקסט. לפני שהוא התחיל את השיר הוא אמר שזה שיר חדש והוא הולך לפשל. הטריק הזה של הנמכת ציפיות עבד (לפחות עליי) כי הוא כמובן ביצע אותו מושלם, למרות שהשיר הצריך יכולות תיאום גבוהות מאוד בין הנגינה המורכבת שלו לשירה, וזה היה הקטע שהכי הרשים אותי בהופעה. אין ספק שהבחור סופר מוכשר (אבל את זה אתם כבר יודעים…).
הבחירה של הקאברים הייתה מעניינת וטובה. אני תמיד אומר לאומנים שאני עובד איתם – תבחרו שירים שאתם מחוברים אליהם בבסיס, שירים שהשפיעו עליכם ועצבו את הזהות המוזיקלית שלכם
וזה מה שהוא עשה: זה התחיל בשיר "מישל " של הביטלס, שגרם לאחד התיירים הצרפתים שבמקרה נקלע למקום לצאת מגדרו ומיד לאחר מכן, יותם פינק אותי (כנראה בגלל שידע שוויתרתי בשבילו על הופעה אחרת) בקאבר של השיר "ולוריה" של הפיקסיס. וואלה, אני מניאק אם מישהו חוץ ממני וממנו הכיר את השיר הזה, אבל בגלל שהוא היה מחובר בטבור, זה היה משכנע.


עוד שיר שממש אהבתי הוא השיר הראשון "silver" , שאני רק יכול לקוות בשבילו, שזה שיר מקורי מתוך פרוייקט הסולו שלו.
בגדול , התרשמתי שליותם יש עוד הרבה מה להגיד מבחינה אומנותית ואלה דברים שהוא לא יכול להגיד ביוסלס. דברים אישיים יותר ועמוקים יותר. הוא ניסה להגיד את זה במסגרת להקה נוספת שהקים בזמנו , "superdrive" שמסיבות שונות ומשונות שקשורות לדינאמיקה של להקה, לא זכתה להצלחה כמו שותפתה שחולקת איתה את אותו סולן והתפרקה.
אני גם בטוח שהחבר'ה מיוסלס מבינים שיש בו אש אומנותית אחרת, שבוערת בו עוד מהילדות, ועושים בחכמה כאשר הם מגבים אותו ומאפשרים לו לבטא את עצמו במסגרות נוספות מתוך מחשבה נכונה שאחרת הם עלולים אולי לאבד אותו. בתור אחד שיש לו נסיון עם התחושה הזו שיש עוד צדדים במוזיקה שאתה רוצה לבטא מלבד אלה שבאים לידיי ביטוי במסגרת הלהקה, וגם נסיון בלאבד שתי להקות במכה בעקבות זה, אני יכול להגיד לכם שוואלה, צריך אנשים גדולים כדי שידעו לתת לך את החופש הזה כשצריך ולא להתבאס עליך ולקחת את זה למקום של אגו. אז שאפו גדול לגיא והאחים ברגר על כך!
באיזהשהו שלב במהלך המופע יותם זרק בחצי צחוק ובצניעות אופיינית "למי בכלל אכפת ממני… ועל זה אני מרגיש חפשי לענות לו בשמכם
So keep making great music for us! ,we fucking do

להשאיר תגובה

